Naturalne źródła witaminy C w owocach i warzywach

0
125

Przez lata uważaliśmy cytrynę za najlepsze źródło witaminy C. Tymczasem nie trzeba daleko szukać, by znaleźć owoce i warzywa, które zawierają jej o wiele więcej. Mowa tu choćby o takich owocach, jak dzika róża czy czarna porzeczka. Naturalne źródła witaminy C to jednak nie tylko owoce, ale także warzywa i inne produkty, których być może wcale nawet nie podejrzewamy o to, że mogą nam dostarczać tę cenną witaminę. Dlaczego witamina C jest tak ważna dla naszego organizmu? Co zawiera najwięcej witaminy C i czy można ją przedawkować?

Naturalna witamina C
Naturalna witamina C

Znaczenie witaminy C dla organizmu człowieka

Zwykliśmy kojarzyć witaminę C z odpornością organizmu i zażywać ją w postaci suplementów w okresach nasilenia występowania grypy i przeziębienia. Witamina C wpływa na odporność, jednak jest to tylko jedna z jej wielu funkcji. Jest niezbędnym składnikiem powstawania tkanki łącznej i odgrywa ważną rolę w metabolizmie tłuszczów i w profilaktyce niedokrwiennej choroby serca. Jej działanie wpływa na produkcję kolagenu odpowiedzialnego za gojenie się ran, złamań i siniaków. Witamina C jest także antyoksydantem, chroniącym nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, a co za tym idzie, przed niektórymi chorobami i przedwczesnym starzeniem się. Jest niezbędnym składnikiem w procesie wchłaniania wapnia i żelaza w przewodzie pokarmowym.

Dzienna dawka witaminy C

Średnie dzienne zapotrzebowanie organizmu dorosłego człowieka na witaminę C wynosi 60-75 mg. Jego wielkość jest jednak uzależniona od wielu czynników, takich jak płeć, wiek i stan zdrowia. Na przykład zwiększone dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wykazuje organizm kobiet w ciąży i karmiących piersią, a także palaczy i osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze.

Gdzie występuje naturalna witamina C?

Witaminę C najlepiej uzupełniać poprzez stosowanie zbilansowanej diety. Znajdziemy ją w wielu bardzo łatwo dostępnych i tanich produktach, takich jak owoce, warzywa, zioła, mięso, nabiał i ryby.

Gdzie jest najwięcej witaminy C
Gdzie jest najwięcej witaminy C

Produkty z witaminą C

Chociaż produktów z witaminą C mamy pod dostatkiem. Jest to jednak składnik łatwo rozpuszczalny w wodzie, dlatego podczas gotowania łatwo ją stracić. Witamina C jest wrażliwa na obróbkę termiczną i nie służy jej długi okres przechowywania i mocne rozdrabnianie (pulpy, przeciery, koktajle). Najbezpieczniejszymi sposobami obróbki produktów zawierających witaminę C jest mrożenie i kiszenie.

W tym artykule vitc.pl/naturalna-witamina-C znajdziesz konkretnych ranking owoców i warzyw, które stanowią

Acerola kontra dzika róża, czyli co ma najwięcej witaminy C

Za najbogatsze źródło witaminy C uważa się acerolę, roślinę rosnącą w Brazylii. Szklanka jej niepozornych owoców przypominających wiśnie zawiera tyle samo tej witaminy, ile znajduje się w 14 litrach soku pomarańczowego! Szacuje się, że 100 g aceroli zawiera od 1,4 do 2,5 g witaminy C. Trzeba jednak zauważyć, że maksymalną zawartość witaminy C owoce aceroli osiągają rzadko. W Polsce acerolę można kupić w postaci płynu, tabletek lub proszku. Dlaczego zestawiamy słynną acerolę z naszą polską dziką różą? W 100 g jej owoców znajduje się aż 1,8 g tej witaminy, można więc bez większej przesady porównać ją pod tym względem z acerolą.

Owoce – najbogatsze źródło witaminy C

Najlepszym źródłem naturalnej witaminy C są świeże owoce. Jak wspomnieliśmy, trwałości tej witaminy nie służy długie przechowywanie, dlatego im mniej czasu upłynie od momentu zerwania owocu z drzewa, krzewu lub krzaczka, tym większa będzie w nich zawartość witaminy C. Nie wszystkie jednak owoce są jadalne lub smaczne w świeżej postaci i te najlepiej nadają się do przyrządzania dżemów, kompotów i konfitur (dzika róża, rokitnik, dereń).

Oto lista owoców wraz z zawartością witaminy C w 100 g produktu:

  1. Rokitnik (1,1 g),
  2. Czarna porzeczka (150-300 mg),
  3. Dereń (200 mg),
  4. Kiwi (84 mg),
  5. Truskawki (46-90 mg),
  6. Grejpfruty (30-70 mg),
  7. Cytryny (40-60 mg),
  8. Pomarańcze (30-50 mg),
  9. Czerwona porzeczka (26-63 mg),
  10. Agrest (25-40 mg),
  11. Maliny (19-37 mg),
  12. Jabłka (0,5-20 mg),
  13. Banany (7-14 mg),
  14. Śliwki (5mg).

Warzywa jako naturalne źródło witaminy C

Doskonałym, naturalnym źródłem witaminy C są także warzywa. Podobnie jak w przypadku owoców, najlepszą dostawę tej witaminy zapewnimy naszemu organizmowi, jeśli włączymy do swojego menu świeże, nieprzetworzone i krótko przechowywane produkty.

Oto lista warzyw wraz z zawartością witaminy C w 100 g:

  1. Natka pietruszki (269 mg),
  2. Żółta papryka (183 mg),
  3. Czerwona papryka (144 mg),
  4. Zielona papryka (91 mg),
  5. Brukselka (65-145 mg),
  6. Kalarepa (70-100 mg),
  7. Brokuły (65-150 mg),
  8. Biała kapusta (37-150 mg),
  9. Szpinak (40-84 mg),
  10. Fasolka szparagowa (25-30 mg),
  11. Młode ziemniaki (20-33 mg),
  12. Pomidor (5-33 mg),
  13. Ziemniaki zimowe (7-8 mg),
  14. Buraki (8 mg).
Naturalna witamina C
Naturalna witamina C w owocach i warzywach

Od czego zależy zawartość witaminy C w owocach i warzywach?

Jak można zauważyć, zawartość witaminy w poszczególnych produktach ulega często dużym wahaniom (zwróćmy choćby uwagę na białą kapustę, szpinak, brokuły, brukselkę, czarną i czerwoną porzeczkę czy grejpfruty ). Zależy ona bowiem od wielu czynników, takich jak gatunek, odmiana, warunki atmosferyczne, pora roku, a nawet region, w którym rośnie. Dobrym przykładem są tu banany: rosnące w Stanach Zjednoczonych nie mają dużej zawartości witaminy C, natomiast rosnące w Pakistanie są dobrym żródłem tej witaminy.

Inne naturalne źródła witaminy C

Choć owoce i warzywa to najbogatsze źródła witaminy C, znajdziemy ją także (choć w mniejszych ilościach) w wielu innych produktach spożywczych. Na przykład w 100 g pokrzywy znajduje się 600 mg witaminy C, w lebiodce pospolitej 565 mg, w szczypiorku 524 mg, w kiełkach lucerny 200 mg, w owocach głogu 160-180 mg, w owocach jarzębiny 100 mg, a w szczypiorku 524 mg. Niewielkie ilości witaminy C znajdziemy także w mleku krowim (1-2 mg) oraz w kefirach i jogurtach (1 mg). Zawierają ją także podroby (nerki – 30 mg, wątróbka drobiowa – 23 mg) i ryby (3 mg).

Źródło witaminy C
Źródło witaminy C

Przedawkowanie witaminy C

Nasz organizm nie jest w stanie produkować witaminy C, dlatego musimy mu ją dostarczać na bieżąco. Jej nadmiar jest wydalany wraz z moczem, dlatego jej przedawkowanie jest mało prawdopodobne. Jednak osoby mające skłonność do wytwarzania kamieni nerkowych nie powinny przyjmować dziennie (łącznie, w diecie i w suplementach) większej dawki niż 1000 mg.

W tym o to artykule pod tytułem „Zmiany zawartości witaminy C mrożonych warzyw i owoców w czasie przechowywania” dowiecie się dlaczego tak ważne jest aby jeść zdrowe ale przede wszystkim świeże owoce i warzywa!

Jakie są Wasze ulubione źródła naturalnej witaminy C?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here